سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی وب سایت و وبلاگ بصورت حرفه ای

سئو و بهینه سازی

سئو و بهینه سازی وب سایت و وبلاگ بصورت حرفه ای

آموزش سئو و بهینه سازی وب سایت و وبلاگ بصورت حرفه ای و تخصصی ، سئو سایت seo سایت

بایگانی
پیوندهای روزانه

هوش مصنوعی سئو گوگل

سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۵ ق.ظ

امروزه اکثر شرکت های پیشرو و موفق در دنیا از هوش مصنوعی برای تحلیل داده ها و داده کاوی در جهت بهبود کارایی خود استفاده می کنند. موتور جستجوی گوگل به عنوان یکی از پیشگامان این حوزه، الگوریتم های زیادی دارد که بر مبنای تکنیکهای مختلف هوش مصنوعی عمل می کنند و همین موضوع باعث شده که نتایج گوگل نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد.

Blogging SEO guide - هوش مصنوعی سئو گوگل

الگوریتم هایی که بر مبنای هوش مصنوعی هستند

به عنوان مثال الگوریتم مرغ مسگخوار، با تحلیل عبارت جستجو شده توسط کاربر سعی می کند مفهوم عبارت را استخراج کند و سپس نتایجی را به کاربر نمایش دهد که بر اساس مفهومی است که او به دنبال آنهاست و نه کلماتی که جستجو کرده است. این موضوع باعث شده که کیفیت نتایج گوگل افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد و در عین حال گوگل بتواند این کار را در زمان بسیار مناسبی انجام دهد. دلیل نامگذاری این الگوریتم این است که این الگوریتم با دقت و سرعت بسیار بالایی عمل می کند و با وجود اینکه سرعت و دقت فاکتورهایی هستند که با هم نسبت عکس دارند اما این الگوریتم هر دو فاکتور را با هم دارد و به همین دلیل اسم آن را مرغ مگسخوار نامیده اند.

گوگل بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف برای امتیاز دهی به صفحات اینترنتی دارد و هر کدام از این فاکتورها وزن مخصوص به خود را دارند، یکی دیگر از الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل رنک برین (Rank Brain) نام دارد. وظیفه رنک برین این است که وزن فاکتورهای مختلف را در کلمات کلیدی مختلف تنظیم نماید و بهترین نتایج را به کاربر نمایش دهد. در واقع وقتی کاربران در گوگل عبارت خاصی را جستجو می کنند، الگوریتم رنک برین با وزن دادن به فاکتورهای مختلف، امتیاز صفحات مختلف اینترنتی را محاسبه می کند و نتایج را به کاربر نمایش می دهد، سپس با اندازه گیری میزان رضایتمندی کاربران از نتایج، وزن ها را بهبود می دهد و نهایتا به نتیجه مناسب دست پیدا می کند. در واقع این الگوریتم با استفاده از سیستم یادگیری ماشین و بازخورد گرفتن از کاربران وزن فاکتورهای مختلف گوگل را در کلمات کلیدی متفاوت تعیین می کند و این موضوع انقلاب بزرگی در نتایج گوگل بوجود آورده است. پس از بوجود آمدن رنک برین، هوش مصنوعی است که وزن فاکتورها را مشخص می کند و هر عبارتی که کاربران در گوگل جستجو می کنند وزن مخصوص به خود را دارد، بنابراین افرادی که در حوزه سئو و بهینه سازی سایت کار می کنند دیگر نمی توانند با انجام مجموعه ای از عملیات ثابت و تکراری به نتایج مناسب برسند و نیاز دارند که برای هر کدام از کلمات مختلفی که کاربران جستجو می کنند بر اساس الگویی که الگوریتم رنک برین استخراج کرده است، عمل کنند.

هوش مصنوعی و موبایل

یکی دیگر از اتفاقات جالب در مورد جستجوهای گوگل این است که با افزایش استفاده کاربران از موبایل، در حال حاضر حدود ۲۰% از جستجوهای کاربران به صورت صوتی و از طریق موبایل انجام می شود، این موضوع باعث شده تا گوگل از سیستم های هوش مصنوعی برای تبدیل گفتار به متن و همچنین استخراج مفهوم عبارت گفته شده توسط کاربر استفاده کند و در مواقعی که عبارت جستجو شده طولانی است، توالی کلمات مختلف و نحوه بیان آنها اهمیت چندانی ندارد بلکه مفهوم عبارتی که کاربر جستجو کرده است اهمیت دارد و در عبارات طولانی وجود محتوایی که دقیقا به همان عبارت اشاره کند، اهمیت کمتری پیدا کرده است و حتی اگر از کلمات مترادف یا جملاتی که مفهوم یکسان داشته باشند استفاده شده باشد، گوگل می تواند این موضوع را تشخیص دهد.
ممکن است این سوال در ذهن شما خطور کرده باشد که آیا می توان سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی را شکست داد؟ بگذارید یک مثال جالب برایتان بزنم، سال ها پیش نرم افزاری به نام Deep Blue طراحی شد تا با قهرمان شطرنج جهان گری کاسپارف مسابقه شطرنج بدهد، Deep Blue توانست در مجموع شش مسابقه کاسپارف را شکست دهد و این اتفاق در سال ۱۹۹۶ روی داد. سپس کاسپارف طراحان نرم افزار را متهم کرد که این سیستم بر اساس بازی های قبلی که او انجام داده است آموزش دیده است و در سال ۲۰۰۳ مجددا مسابقه ای با نرم افزار کامپیوتری که شرکت IBM طراحی کرده بود برگزار کرد که در مجموع شش مسابقه دو شکست، دو پیروزی و دوتساوی بدست آورد. نرم افزارهای امروزی در حوزه شطرنج مانند موتور بازی کمودو که دارای ریتینگ بین المللی ۳۳۶۸ است (بالاترین ریتینگ دنیا را آقای مگنوس کارلسن قهرمان جهان در اختیار دارد که ۲۸۸۹ است) ، در مسابقه ای که بین موتور کمودو و آقای ناکومارا قهرمان شطرنج ژاپنی برگزار گردید، در تمام بازی ها آوانس قابل ملاحظه ای در ابتدای بازی برای آقای ناکامورا در نظر گرفته شد از جمله اینکه کامپیوتر پس از سه حرکت، بازی خود را آغاز کند، یک اسب از بازی بیرون گذاشته شود و… اما نهایتا کمودو توانست با نتیجه ۲.۵ بر ۱.۵ ناکامورا را شکست دهد.

Google Artificial Intelligence seo


داستان جالبی وجود دارد که به این موضوع بی ارتباط نیست، دو مرد شکارچی پس از اینکه تیر تفنگشان تمام شد، در جنگل راه می رفتند که شیر گرسنه ای را دیدند، یکی از شکارچیان به سرعت کفش های کتانی خود را از کوله پشتی خود خارج کرد و شروع کرد به پوشیدن کفش ها. شکارچی دوم به او گفت، چه کار میکنی؟ تو هرگز نمی توانی از شیر سریع تر بدوی، شکارچی اول گفت: لازم نیست از شیر سریعتر باشم، بلکه فقط کافی است که از تو سریع تر بدوم.

سئو یک مسابقه است

بدست آوردن نتایج مناسب در موتور جستجوی گوگل، مانند یک مسابقه است که در آن باید از رقبای خود پیشی بگیریم و در عین حال فاکتورهای مورد نظر گوگل را تحلیل کرده و بدست آوریم. روند تغییرات در گوگل به سمتی می رود که عملا به راحتی نمی توان سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی در گوگل را فریب داد و برای موفقیت در گوگل نباید به دنبال فریب دادن آن باشیم، بلکه باید از رقبای خود بهتر و قوی تر باشیم. موتورهای جستجو مقبولیت خود را بر اساس رضایتمندی کاربران بدست می آورند و همواره به دنبال این هستند که بهترین نتایج را به کاربران خود نمایش دهند، بنابراین برای اینکه بتوانیم بهترین نتیجه را در گوگل بدست آوریم باید نظر مخاطب خود را جلب کنیم و بهترین تجربه را برای کاربر خود ایجاد کنیم. در واقع روند آینده موتورهای جستجو بر اساس رضایتمندی کاربران شکل گرفته است و بهترین راه برای موفقیت در این راه این است که مخاطب خود را به خوبی بشناسیم و نیازهای او را برطرف نماییم.

نظرات (۳)

ممنونم ازتوووون

موفق باشید

۱۱ آذر ۹۸ ، ۲۳:۵۳ پرده لوردراپه

متشکرمممممممم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی