پیشنمایش ظاهر جستجو در گوگل
وقتی شما داخل موتورهای جستجو مثل گوگل جستجویی انجام میدید، چه چیزهای مشاهده می کنید ؟ کاملا مشخص است. لیست از سایت های مختلف که گوگل ایندکس کرده است. هر نتیجه داخل این لیست شامل چندین بخش مجزا می باشد.صفحه اول گوگل تنها برای ۱۰ نتیجه جا دارد. و شما باید ظاهر نمایش عنوان و توضیحات نتایج سایت های رقیب خود را بررسی کنید تا بتوانید بهتر از آنها در نتایج گوگل ظاهر شوید. برخی مواردی که در لیست نتایج گوگل برای هر نتیجه دیده می شود عبارتند از:
- عنوان صفحه
- توضیحات صفحه
- لینک صفحه
- تاریخ
- ستاره ها
- میانگین امتیاز و تعداد امتیازات
- نمایش قیمت محصول
- موجود بودن محصول در انبار
موارد ثابت در نتایج جستوجوی گوگل
موارد نام برده شده برخی از آیتم هایی هستند که هر کدام از نتایج جستجوی گوگل ممکن است آنها را داشته باشند. در این مبان بعضی این موارد برای اکثر سایت ها ثابت خواهد بود. مثل عنوان، توضیحات و لینک صفحه. بقیه موارد بستگی به نوع تنظیمات و سایت مورد نظر ممکن است نمایش داده شود یا نمایش داده نشود.
حال موضوع مقاله ما این است که می خواهیم قبل از انتشار مطلب، محصول یا هر صفحه ای یک پیشنمایش از ظاهر جستجو که قرار است داخل گوگل نمایش داده شود ببینیم.همانطور که اشاره کردم بالاتر ابزارهای بسیار زیادی برای این کار وجود دارد. برخی ها کامل و برخی هم تنها یک سری قابلیت ها را دارا می باشند.
SERP چیست؟
شاید در مقالات زیادی اصطلاح Google SERP را دیده باشید؟ تا به حال کنجاو نشده اید بدانید Serp چیست؟ البته بی شک همه می دانند که در رابطه با نتایج ظاهر شده در موتور جستجو می باشد، اما سرپ مخفف چیست؟
SERP مخفف Search Engine Result Page به معنی صفحه نتایج موتورهای جستجو
می باشد. وقتی داخل گوگل یک کلمه کلیدی را جستجو می کنید، صفحه نتایج موتور
جستجوی گوگل یا به اصطلاح Google Serp به شما نمایش داده می شود.یا وقتی
داخل موتور جستجوی بینگ جستجو می کنیم، این اصطلاح به Bing SERP تغییر نام
پیدا می کند.
چرا باید یک پیشنمایش از ظاهر نتایج گوگل ببینیم؟
دلایل بسیار زیادی برای این مورد داریم. اولا شما باید بررسی کنید که عنوان شما به طور کامل داخل گوگل نمایش داده می شود یا بخشی از آن بریده می شود. توضیحات نیز به همین شکل باید بررسی کنید که توضیح صفحه شما در نتایج گوگل به خوبی نمایش داده می شود یا خیر؟
حتی لازم است بررسی کنید که آیا ظاهر نتیجه سایت شما در گوگل یهتر است یا سایت های رقیب؟ در این صورت قادر خواهید بود یک عنوان و توضیحات عالی برای صفحات سایت خود بنویسید. اگر کلماتی که بیشترین سرچ در گوگل را داشته اند را بررسی کنید شاهد انواع ظاهر مختلف برای هر نتیجه خواهید بود. همه این نتایج سعی می کنند بهتر از رقیبان خود ظاهر شوند. پس با بررسی صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) سعی کنید بهترین عنوان و توضیحات سئو را برای سایت خود در نتایج گوگل ایجاد کنید.
استانداردهای عنوان صفحه (تگ تایتل) Title Tag
یکی از مهمترین بخش های هر صفحه وبسایتی مربوط به عنوان آن می باشد. عنوان صفحه نشان دهنده موضوع صفحه مورد نظر می باشد. از طرفی هم همین عنوان است که در نتایج جستجوی گوگل برای کاربران نمایش داده می شود. منظور از عنوان صفحه همان تگ Title می باشد.در نوشتن عنوان برای صفحات سایت خود باید یک سری قوانین و استانداردهای سئو را رعایت کنید. این موارد از قبل توسط موتورهای جستجو اعلام شده اند و شما باید حتما آنها را رعایت کرده تا نتیجه خوبی ذر نتایج گوگل دریافت کنید.
طول عنوان سئو باید چقدر باشد؟
اولین و مهمترین سوال این مبحث مربوط به طول آن می باشد. چند کلمه یا چند کاراکتر باید در عنوان صفحه قرار بگیرد؟ اگر عنوان سئو یا همان تگ تایتل شما کوتاه باشد، بی شک ظاهر جذابی نخواهد داشت. اگر زیاد طولانی باشد، بخشی از آن توسط موتور جستجو حذف می شود. پس باید حد استاندارد آن را رعایت کنید.برای عنوان صفحه خود می توانید ۶۵ کاراکتر بنویسید. سعی کنید نهایت استفاده از این تعداد کاراکتر را برای جذاب کردن عنوان صفحه خودتان ببرید. برخی مواردی که سبب جذاب شدن عنوان سئو صفحه شما خواهد شد عبارتند از:
- وجود کلمه کلیدی داخل عنوان
- سعی کنید کلمه کلیدی را ابتدای عنوان قرار دهید
- عنوان های چالشی و پرسشی بنویسید
- از اعداد استفاده کنید
- از عبارت هایی مثل بهترین، جدیدترین، حرفه ای ترین و … استفاده کنید
- در انتهای عنوان سئو سعی کنید نام برند خود را بکار ببرید.
- سیمبل ها نیز مناسب هستند
- ایموجی ها نیز امکان استفاده داخل عنوان را دارند
- و …
استانداردهای توضیحات صفحه (تگ دسکریپشن) Description Tag
بعد از title بخش دیگری که داخل نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود مربوط به متا تگ Description می باشد. این متا تگ مربوط به توضیحات نتیجه سایت در گوگل می باشد. همان توضیحی که زیر عنوان نمایش داده می شود.
این توضیحات همانند عنوان سئو بسیار حائز اهمیت می باشد. شما باید قوانین و استانداردهای متا تگ دسکریپشن را رعایت کرده تا بخش توضیحات نتیجه سایت شما در گوگل جذاب و سئو شده باشد. برخی از مواردی که سبب بهینه سازی توضیحات سئو می شود عبارند از:
- استفاده درست از کلمه کلیدی
- جملات واضح و رسا
- رساندن پیغام به کاربر
- متقاعد کردن کاربر
- جذاب بوده و سبب کلیک کاربران شود
- و …
توضیحات صفحه باید ۱۶۵ کاراکتر باشد. یعنی حالت پیش فرض و استاندارد آن این تعداد کاراکتر می باشد. البته گاهی مواقع برخی نتایج داخل گوگل تا ۳۰۰ کاراکتر را نیز نمایش می دهند، که این مقدار به تشخیص خود گوگل برای برخی نتایج نمایش داده می شود. اکثر مواقع وقتی یک جمله یا کلمه کلیدی طولانی را جستجو کنید شاهد توضیحات طولانی ۳۰۰ کاراکتری داخل نتایج جستجوی گوگل خواهید بود.
لینک صفحه URL
هر نتیجه ای در نتایج موتورهای جستجو دارای یک لینک می باشد. این لینک زیر عنوان و بالای توضیحات می باشد. با کلیک روی نتایج جستجو وارد همان لینک می شود که مربوط به همان صفحه می باشد. برای داشتن یک لینک خوب شما باید قوانین نوشتن یک URL خوب را بدانید. علاوه بر رعایت استانداردهای لازم برای نوشتن یک پیوند یکتای خوب یا همان URL شما باید از قابلیت URL Friendly نیز استفاده کنید. این ویژگی یعنی لینک صفحات سایت شما از نظر سئو دوست داشتنی هستند. برخی نکات لازم برای رعایت داخل لینک صفحات عبارت است از:
- لینک صفحه باید کوتاه باشد
- از نوشتن کلمات زائد پرهیز کنید
- لینک صفحه می تواند فارسی یا انگلیسی باشد
- سعی کنید کلمه کلیدی را داخل لینک استفاده کنید
- و بسیاری موارد دیگر …
نمایش Rich Snippet در نتایج گوگل
بخش دیگری که در برخی از نتایج داخل گوگل شاهد آنها هستیم ریچ اسنیپت ها هستند. همان ستاره های رنگی که در زیر برخی نتایج دیده می شود. علاوه بر ستاره در برخی نتایج جستجوی گوگل شاهد نمایش اطلاعاتی مثل تعداد امتیازات، قیمت محصول، موجودی محصول در انبار، رنج قیمت و … که تمامی این موارد در ظاهر نتیجه جستجو تاثیر بسیار زیادی دارند.
ابزارهای بررسی پیشنمایش ظاهر نتایج جستجوی گوگل
و اما بعد از اینکه متوجه شدیم چه مواردی را باید در نتایج جستجو بهینه سازی کنیم، قصد دارم چند ابزار عالی و مفید را برای این کار معرفی کنم. با استفاده از این ابزارها شما می توانید برای تست و بررسی عنوان و توضیحات مربوط به صفحات خود را داخل آن قرار دهید. یعنی این ابزار به شما اجازه میده تا بتونید قبل از اینکه مقالات و محصولات را به گوگل معرفی کنید، ابتدا عنوان و توضیحات مربوط به صفحات خود را بررسی کرده و در صورت تایید و مناسب بودن محتوای سایت خود را منتشر کنید. در زیر دو ابزار مشابه از سایت های مختلف را برای شما قرار داده ام.
۱- پیشنمایش صفحه نتایج جستجوی گوگل با ابزار serpsim
serpsim نام سایتی است که این خدمات را ارائه می دهد. یک فرم عالی برای تنظیم و نمایش آن که به شما کمک خواهد کرد، قبل از ایندکس صفحات در گوگل عنوان، توضیحات، ستاره ها و … را برای نتایج سایت خود بررسی کنید. این ابزار بسیار عالی و جذاب هست. از اکثر مواردی که در نتایج گوگل نمایش داده می شود، پیشتیبانی می کند.
یکی از قابلیت های بسیار خوب این ابزار امکان نمایش نحوه نمایش نتایج جستجوی گوگل در حالت موبایل می باشد. با این امکان علاوه بر نتایج دسکتاپ گوگل، می توانید نحوه نمایش صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) را در موبایل نیز بررسی کنید.
۲- پیشنمایش ظاهر جستجوی گوگل با ابزار smart search marketing
گزینه دوم مربوط به سایت دیگری می باشد که این ابزار را در اختیار شما قرار می دهد. ابزار دوم مربوط به سایت smartsearchmarketing می باشد. توجه داشته باشید که سرویس این سایت نسبت به مورد قبلی کمی ساده تر می باشد.داخل این ابزار بررسی پیشنمایش ظاهر جستجوی گوگل شما می توانید عنوان سئو ، لینک صفحه و توضیحات سئو را قرار دهید. گزینه های ریچ اسنیپت داخل ابزار دوم وجود ندارد.
باتشکرررررررررررر