هدینگ ها داخل محتوا و سایت
استفاده صحیح از هدینگ ها داخل محتوا و سایت
هدینگ یا سرتیر به انگلیسی Heading شامل عنوان قسمت های مختلف داخل یک صفحه وب می شود. بالای همین پاراگراف شما یک هدینگ با h2 مشاهده می کنید. یعنی نوشته بالای این پاراگراف سرتیتر مخصوص همین پاراگراف می باشد. در ادامه به همین شکل من از سرتیتر و هدینگ های مختلف استفاده می کنم. و همچنین در زیر هر کدام یک توضیحی قرار میدم.
کاربرد هدینگ ها در وبسایت
همونطور که می دونید با استفاده از هدینگ ها ما می توانید قسمت های مختلف
یک صفحه را مشخص کنیم. مثلا سرتیتر دوم همین مقاله که در حال مطالعه آن
هستید “کاربرد هدینگ ها در وبسایت” می باشد. و با این کار من موضوعات و
پاراگراف های مختلف رو از هم جدا کردم. شما هم سریعا با مشاهده عنوان این
بخش میشید که در مورد چه چیزی نوشته شده. علاوه بر اینها سبب زیبایی و مرتب
شدن مقاله هم می شود.
heading Inside the content and site
هدینگ h1 تا h6 یعنی چی ؟
شاید برای شما جای سوال باشه که این H همراه با اعداد ۱ تا ۶ داستانش چیه؟ لازمه در اینباره بدونید که حرف h از ابتدای کلمه heading برداشته شده. این هدینگ ها دارای چند شماره ۱ , ۲ , ۳ , ۴ , ۵ و ۶ هستند. یعنی با این شماره ها نامگذاری شده باشند.
بزرگترین هدینگ بین این شماره ها مربوط به H1 می باشد. وقتی شما یک عنوان را با تگ h1 بنویسید ، سایز آن بسیار بزرگ و درشت خواهد بود. و به ترتیب h2 و الی h6 به مراتب سایز کوچکتری دارند. در تصویر زیر می توانید سایز مربوط به h1 تا h6 را به خوبی مشاهده کنید.
تاثیر هدینگ ها روی سئو سایت
یکی از مهمترین موارد در اصول استفاده صحیح از هیدنگ ها برای سئو سایت می باشد. یعنی باید به صورت درست و استاندارد به کار گرفته بشن تا از نظر سئو مشکلی برای سایت پیش نیاد. برای مثال شما داخل یک صفحه وب تنها می توانید یک h1 داشته باشد. داخل این صفحه که شما در حال مطالعه مقاله هستید یک h1 هست اونم عنوان همین مقاله هستش. بقیه هدینگ ها هم به ترتیب داخل محتوای مقاله بستگی به بخش مورد نظر با سایزهای مختلفی نوشته شده اند.
اهمیت هدینگ ها بر اساس شماره
بالاتر هم اشاره کردم که Heading با ۶ عدد شماره گذاری شده. که بزرگترین هدینگ مربوط به h1 و کوچکترین هدینگ هم مربوط به h6 می باشد. درسته که به راحتی می توان بدون استفاده از هدینگ می توان سایز متن را بزرگ و درشت کرد. برای مثال شما بجای استفاده از این سرتیترها یک متن معمولی نوشته و سایز آن را بزرگ کنید که به عنوان سرتیتر پاراگراف نمایش داده شود.
اما لازم است بدانید که استفاده از سرتیتر و هدینگ از نظر سئو بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد. برای همین است که شما باید آموزش استفاده صحیح از هدینگ ها را دنبال کنید.
درجه اهمیت h1 از نظر سئو
اولین و بزرگترین هدینگ و سرتیر مربوط به شماره یک یعنی H1 می باشد. با ارزش ترین هدینگ که تنها یکبار داخل هر صفحه می توان از آن استفاده کرد. گوگل یا سایر موتورهای جستجو با مشاهده این تگ داخل هر صفحه متوجه می شوند که این هدینگ مربوط به عنوان صفحه شما می باشد. هر صفحه ای برای خودش یک عنوان دارد. و همونطور که شما هم می دونید این عنوان از نظر سئو فوق العاده مهم می باشد. به همین دلیل است که هدینگ شماره یک را برای نمایش دادن عنوان صفحه انتخاب کرده اند.
صفحه ای که شما داخل آن هستید با عنوان “آموزش استفاده صحیح هدینگ h1 تا h6 همراه با داستان h10” که با استفاده از تگ h1 بالای مقاله نوشته شده نشانه موضوع صفحه می باشد. از نظر گوگل و ربات موتورهای جستجو این عنوان بسیار با ارزش می باشد. شما باید داخل عنوان کلمات کلیدی و موارد مهم را قرار دهید. این عنوان داخل نتایج جستجوی گوگل هم نمایش داده می شود.
داخل هر صفحه وب تنها یکبار باید از h1 استفاده شود.
درجه اهمیت h2 و تاثیر آن روی سئو وبسایت
دومین هدینگ مربوط به عدد دو یعنی هدینگ دو h2 می باشد. بعد از اچ ۱ درجه اهمیت بیشتر با اچ۲ می باشد. این سرتیتر که در رده دوم قرار دارد از نظر گوگل بسیار اهمیت داشته و روی سئو صفحه شما تاثیرگذار می باشد. به همین دلیل است که داخل مقالات و محتوای صفحات مدیران و سئوکاران عناوین مهم بخش های مختلف را با h2 به نمایش می گذارند.
شما باید برای پاراگراف های خود از هدینگ های مختلفی استفاده کنید. البته از h2 تا h6 که مربوط به بخش های مختلف صفحه می باشد. حال شما باید بخش های مهم را بر اساس درجه اهمیت و کارایی سرتیترها به نمایش بگذارید.
محدودیتی در استفاد از h2 وجود ندارد، اما نباید زیاده روی کرد.
اهمیت h3 و میزان تاثیر آن رو سئو وب سایت
سومین سرتیتر مربوط به h3 می باشد که بعد از h2 اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دارد. این نوع سرتیتر هم استفاده زیادی داخل صفحات وب دارد. البته لازمه بگم که تعداد استفاده از h3 به مراتب بیشتر از سایر هدنیگ ها می باشد. به همین دلیل داخل سایت و محتوا وبمستران سعی می کنند سرتیتر هایی که بعد اهمیت کمتری از هدینگ ۲ دارند را با هدینگ ۳ به نمایش بگذارند. سرتیتر همین پاراگراف که در حال خواندن آن هستید h3 می باشد. البته به این خاطر نیست که من دارم در مورد هدینگ شماره سه حرف میزنم نه، قبلی ها رو هم دو هدینگ قبلی هم اگر نگاه کنید، اونا هم h3 هستند.
هیچ محدودیتی در استفاده از هدینگ h3 وجود ندارد.
اهمیت سرتیتر h4 و میزان تاثیرگذاری آن روی سئو سایت
شما بعدی در بین تگ های هدینگ مربوط به سرتیتر شماره چهار می باشد. مواردی که نمی توان آن را به عنوان اچ۳ در نظر گرفت، و تقریبا اهمیت کمتری داخل صفحه دارند را اکثر با h4 به نمایش می گذارند. داخل یک صفحه سرتیترها هر کدام دارای ارزش خاصی هستند. حال هدینگ هایی که دارای اهمیت کمتری باشد را اکثر سعی می کنند با h4 نمایش دهند.
محدودیتی در استفاده از هدینگ h4 وجود ندارد.
هدینگ های h5 و h6 و میزان اهمیت آنها
دو هدینگ بعدی که مربوط به شماره ۵ و ۶ می باشد. دارای کمترین اهمیت داخل صفحه وب می باشند. من تا بحال از این دو تگ داخل صفحات سایت و محتوای مقالاتم استفاده نکردم. و پیشنهاد می کنم شما هم از این دو تگ استفاده نکنید مگر اینگه بخش خاصی که متن مهمی نیست را بخواهید با هر کدام از این دو مورد به نمایش بگذارید. فرضا شما در قسمتی از سایت خود دکمه های اشتراک گذاری دارید. در کنار این دکمه متن اشتراک گذاری وجود دارد. ما می دانیم که متن اشتراگ گذاری اصلا برای سایت ما اهمیت ندارد، بنابراین می توان آن را با h5 یا h6 به نمایش گذاشت.
چگونه باید سرتیتر پاراگراف ها را ایجاد کرد
اکثرا وبسایت هایی که داینامیک هستند، دارای یک ویرایشگر متن می باشند. ویرایشگری که شبیه به محیط نرم افزار Word می باشد. اگر با برنامه ورد کار کرده باشید، می دونید که میشه یک متن نوشتن و به اون استایل های مختلفی دارد. مثلا رنگ آن را تغییر دارد، یا سایز متن را کوچکتر یا بزرگتر کرد، و بسیاری کارهای دیگر …
سایت های داینامیک هم دقیقا به همین شکل هستند. از اونجایی که سایت های زیاد با مدیریت محتوای وردپرس ساخته شده اند من این سیستم رو مثال میزنم.
وقتی شما داخل مدیریت سایت خود به بخش افزودن نوشتن مراجعه می کنید، ویرایشگر وردپرس به شما نمایش داده میشود. شما داخل این ویرایشگر که شبیه به محیط نرم افزار word هست، می توانید متن خود را نوشته، آنها را به قسمت های مختلف تقسیم کرده، حتی می توانید روی متن ها استایل اعمال کنید، مواردی مثل تغییر رنگ، تغییر سایز، تبدیل کردن به هدینگ، بولد کردن، ایتالیک، زیر خط دار، تبدیل کردن به لیست، راست چین کردن، چپ چین کردن و ….
حال همونطور که محتوای این مقاله رو مشاهده می کنید، ما محتوای این صفحه را به پاراگراف های ۲ / ۳ خطی تقسیم کردم. هر کدوم از پاراگراف ها برای خودشان سرتیتر دارند. تنها پاراگراف هایی که دارای توضیحات بیشتری هستند، برای اینکه طول پاراگراف زیاد طولانی نشده اینتر میزنم و ادامه پاراگراف بالایی رو در خط بعدی و پاراگراف بعدی بدون اضافه کردن هدینگ می نویسم. شما هم دقیقا باید همین کار رو انجام بدید.h6
نحوه شماره گذار و اصول استفاده از هدینگ
شاید برای شما هم جای سوال باشد که از کجا بدانید برای کدام سرتیتر h2 در نظر بگیریم، برای چه سرتیترهای h3 و … را تنظیم کنیم. سوال بسیار مهمی هست. پاسخ این سوال همان چیزی هست که شما باید داخل این مقاله آموزش استفاده صحیح از هدینگ ها باید یاد بگیرید.
اگر از ابتدای این مقاله به سرتیتر پارگراف ها نگاه کنید، برخی h2 و برخی h3 هستند. یعنی علاوه بر اینکه از h5 و h6 استفاده نکردم، اصلا h4 هم داخل محتوای این مقاله به کار نبردم. این نشان دهنده این است که، استفاده ازشون الزامی نیست. و البته هرجا لازمه باشه باید از اونها استفاده کرد. چون مقاله من عنوانی نداشت که بخوام اون و با هدینگ ۴ نمایش بدم، دیگه ازش استفاده نکردم.
اما سوال اینجاست که من چجوری تشخیص دادم و چه چیزی رو در نظر گرفتم که بعضی ها رو h2 و بعضی هم h3 تنظیم کردم؟ جوابش مشخصه بر اساس ارزش سرتیترها این کار رو انجام میدیم. سرتیترهایی که خیلی مهم هست برایمون باید با اچ۲ نمایش بدیم. اونایی هم که ارزش کمتری از اچ۲ دارن باید اچ۳ بشن. اگر بخشی هم وجود دارد که ارزشش کمتر از اچ۳ هم هست باید با اچ۴ نمایش داد. اما این اولین بندی هم یک اصول و استاندارد خاص خودش را دارد.
به تصویر زیر نگاه کنید تا اصول دقیق استفاده از هدینگ ها و نحوه شماره گذاری کردن اونها رو به طور کامل درک کنید.
رعایت سلسله مراتب در استفاده از هدینگ ها
در تصویر بالا اگر دقت کرده باشید من یک عنوان مهم رو با h2 نوشتم. بعدش توضیحات مربوط به اون رو زیرش نوشتم. بعد هدینگ ۲ ما اومدم یک زیر مجموعه برای این اچ۲ در نظر گرفتم. زیر مجموعه هدینگ ۲ را h3 تنظیم کردم. در تصویر هدینگ دو ما دارای یک زیر مجموعه است که هر با هدینگ ۳ نوشته شده.
هدینگ شماره ۳ خودش دارای ۱ زیر مجموعه می باشد. زیر مجموعه های اچ سه را باید با h4 نمایش داد.
طبق توضیحات بالا و تصویری که بالاتر قرار دادن فکر می کنم سلسله مراتب و اصول استفاده از هدینگ ها رو متوجه شدید.
هدینگ های h1 تا h6 تنها به محتوا محدود نمی شود
لازمه بدونید داخل یک صفحه وب قسمت های مختلفی وجود دارد. برای مثال صفحه اصلی سایت را در نظر می گیریم. داخل صفحه اصلی هر سایتی اطلاعاتی در رابطه سایت و خدمات اون به نمایش گذاشته میشه. اکثرا مدیران سایت ها و سئوکاران عنوان خدمات و سرویس ها را با h2 نمایش می دهند. عنوان صفحه که اکثرا همون قسمت لوگو میشه رو با h1 تنظیم می کنند.ستون کناری سایت یا ابزارهای موجود در پایین سایت را اکثرا با h4 تنظیم می کنند.
حتما دیدید که بعضی سایت ها داخل صفحه اصلیشون آخرین مطالب وبلاگ یا آخرین محصولات فروشگاه رو نمایش میدم. اکثر عنوان اینجور موارد رو h3 تنظیم می کنن. دو هدینگ h5 و h6 که اهمیت بسیار کمی دارند در بسیاری از سایت ها اصلا استفاده نمی شوند. بالاتر هم اشاره کردم اگر متن خاصی که ارتباط مهمی با سایت نداشت را می توانید با این دو هدینگ نمایش دهید. هر چند اینجور متن ها رو میشه با تگ p هم نمایش داد.
آموزش استفاده صحیح هدینگ,بهینه سازی,ترفند سئو,سئو,سئو داخلی,سئو محتوا,محتوا,هدینگ محتوا
داستان h10 چیست؟
ما گفتیم که هدینگ های صفحات وب یا تگ heading تنها دارای ۶ شماره می باشد. اما منظور من از h10 چیست؟ یکی از دوستان تو یکی از کارگاه ها که برگذار کرده بودیم سوالی پرسید که سرتیتر h10 چقدر اهمیت دارد؟ البته میدونیست که سرتیترها فقط ۶ شماره هستند. می گفت داخل یک سایت خیلی بزرگ و قدرتمند دیده که تو یه قسمتی از سایتشون از h10 استفاده کردن. خواستم اینجا این مورد رو توضیح بدم چون ممکنه شما هم با همچین چیزی رو به رو بشید.
اگر در رابطه با کدنویسی HTML آشنایی داشته باشید، حتما می دونید که این زبان برنامه نویسی تگ های زیادی داره. همین هدینگ های h1 تا h6 هم هر کدام یک تگ html هستند. در حال حاضر نسخه این زبان ۵ هست یعنی HTML5 که یک سری ویژگی های بیشتر نسبت به نسخه قبلی خودش داره.
وقتی یک صفحه وب با html5 کدنویسی میشه، علاوه بر تگ های اصلی و استاندارد مشخص شده می توان بخش های مختلف را به نمایش گذاشت، ما اجازه داریم هر تگی را به دلخواه یا نام دلخواه خودمون تعریف کنیم. مثلا من می خوام داخل فرضا فوتر سایتم که قسمت پایین سایت میشه به شبکه های اجتماعی خودم لینک بدم و کنارش بنویسم به ما بپیوندید. من به خوبی میدونم که جمله به ما بپیوندید اصلا برای سایت من مهم نیست. می تونم این متن رو با تگ های استاندارد html بنویسم. یا یک تگ من درآوردی مثلا تگ hadi بنویسیم. به قطعه کد زیر نگاه کنید
همونطور که می بینید من دو جا از تگ های دلخواه خودم که اصلا داخل زبان html5 وجود نداره استفاده کردم. این کار هیچ مشکلی نداره و شما می تونید یک سری بخش ها رو که زیاد اهمیت نداره با تگ های دلخواه در صورت نیاز یا در در برخی موارد خاص استفاده کنید.
داخل قطعه کد بالا یک تگ به نام hadi و یک تگ هم با اسم h10 نوشتم. این دو مورد اصلا داخل تگ های تعریف شده برای زبان html وجود ندارد. اما داخل صفحه وبسایت نمایش داده می شود.
داستان این h10 هم همین بود. وگرنه هیچ ارزش خاصی ندارد و دلیل خاصی برای استفاده از اونها وجود نداره. همچنین لازمه بدونید کمتر سایتی این کار رو انجام میده.
موفق باشید